21. nov. 2013

Mindful, forts.

1 / 2 / 3

(Innledningen og bakgrunnstankene mine til dette finner du i forrige innlegg, her.)
For å bli mer tilstedeværende har følgende vært nyttig for meg, rent praktisk:


Forslag. / Note to self:

Klokketid vs. Væretid. 
Lag en avtale/ plan for deg selv om hva som skal være klokke-/ væretid. Klokketid er når vi f.eks utfører gjøremål, planlegger noe, gjennomfører en viktig samtale eller tenker ut løsninger på noe. Væretid sier seg litt selv. Det er når vi har fri, eller ER fri. Gjør akkurat det vi vil, slapper av, nyter noe eller bare sitter i sofaen. Bare ER.

Det er lurt å ha en lapp ved siden av seg i "væretiden" i tilfelle man kommer på noe man føler man "MÅ" huske eller gjøre. Hvis du skal ha en pause om ettermiddagen kan du ha f.eks 1,5 t. klokketid etterpå for å få gjort det du evt. skrev på lappen og sånt som du vil få gjort før du legger deg. Min erfaring er at jeg blir mer effektiv i det jeg gjør når jeg gjør det i "klokketid", etter væretid og gjør det da med en annen ro og styrke. (Lappe-trikset er også fint å bruke når man skal sove om kvelden.)

Tidligere prøvde jeg nok mer å gjøre noe fornuftig "hele tiden", og hvis jeg satte meg ned var det bare for å samle meg akkurat nok til å fortsette. Og mens jeg satt tenkte jeg f.eks. på hva jeg skulle gjort, hva som kunne vært gjort bedre, hvor mye som skulle gjøres på kort tid etc. Jeg koblet ikke nødvendigvis av.

Har lest om mindfullness ulike steder og skjønt at dette er nyttig, men synes ikke det har vært så lett å få tak på eller implementere det i egen hverdag. Heldigvis er noe av poenget at det ikke finnes noen riktige eller gale måter. Poenget er å bare vende fokuset på nuet, på en eller annen måte. Og registrere det som ER. Ikke vurdere det som bra eller dårlig, eller forandre noe. Ikke tenke på om man f.eks. puster riktig eller galt, bare registrere hvordan det er. La det være slik. Og se om det evt. er annerledes senere. Kanskje det endrer seg av seg selv.

En annen viktig side ved dette er å øve seg på å kjenne impulser og å følge dem eller ikke følge dem. Mye av mitt stress har kommet av at jeg har blitt revet med i en karusell og fulgt FOR mange impulser. Ofte er dette impulser som ikke var nødvendig. Hvis jeg hadde tenkt meg om kunne jeg f.eks. sett at dette ikke nødvendigvis var mine egne tanker, verdier, ønsker eller forventninger. Å lære seg å registrere impulsene letter prosessen med alle de små valgene vi tar i hverdagen. Hva vi ønsker å bruke tid og energi på. Det er også nyttig i forhold til å lytte til kroppen, og se når det føles godt å følge en impuls eller om man bare tvinger seg og "kjører på" fordi man må. Eller tror man må.


Eks. Mindfull-øvelse med en kopp te eller kaffe

Registrer pusten. Hvordan er den nå? Rask, rolig, overfladisk, dyp? Hvor sitter den?

Løfte koppen, registrere vekt, fasong, føle overflaten og temperatur. Endrer temperaturen seg mens du holder? Hvordan kjennes hendene i møte med koppen. Kommer det damp opp fra drikken? Hvordan ser den ut og hvordan beveger den seg?

Får du en impuls til å ta en slurk?

Hvordan føles koppen, varmen og teen mot leppene? Hvordan kjennes smaken og varmen i munnen? Forestill deg at dette er noe du aldri hadde sett eller smakt før. Endrer smaken el. varmen seg underveis? Påvirken drikken kroppen? Hvordan er pusten nå? Endret?

Får du impuls til å sette koppen fra deg, ta en ny slurk, eller en annen impuls? Og så videre…..




Håper dette kunne være interessant, og at du uansett får nyte noen gode, fredfulle stunder i dag!

Smil til deg fra meg!




2 kommentarer:

Cherry Blossom Blog sa...

Så fint du skriver, dette skal jeg kose meg med å lese i kveld, både dette og det innledende innlegget!

Måtte bare titte innom for å takke for den fineste kommentaren du la igjen om julekalenderen min i går, jeg ble så glad, -og må smile hver gang jeg leser den igjen :) Tusen takk <3

Ønsker deg en god helg!

Anonym sa...

Her var det mye nyttig! Jeg satt akkurat med en kopp te, og kunne derfor allerede prøve ut en av øvelsene. Takk for informasjon og inspirasjon :) Mammaklem